مباحث و دیدگاه های حقوق بین الملل -دکتر مرتضی نجفی اسفاد - وکیل دعاوی بین لمللی

مباحث و دیدگاه های حقوق بین الملل -دکتر مرتضی نجفی اسفاد - وکیل دعاوی بین لمللی

Dr.Morteza NAJAFI ASFAD is an international lawyer holding a senior academic appointment as associate professor of international law at university of judicial sciences in Tehran. Born in Mashhad in 1954 he studied law in Iran and faculty of law of Toulouse France). He has ll.B,ll.M and PH.D and he practices law from his law firm in Tehran. with an international reputation as a leading authority in international law and maritime law, he has acted as advocate , arbitrator, legal advisor and expert witness for many local , international companies and few Iranian ministries.

سازمان بین المللی دریانوردی

International Maritime Organization (IMO)

تاریخچه :

 

هنگامی که برای اولین بار پیشنهاد تاسیس سازمانی تخصصی در سازمان ملل متحد که به امور دریایی بپردازد مطرح گردید. هدف اصلی تشکیل ابزاری بین المللی به منظور افزایش ایمنی در دریا بود.
از آنجائیکه کشتیرانی، صنعتی است با ماهیت بین المللی، مدتها بود که همگان دریافته بودند اقدام به منظور افزایش ایمنی عملیات دریایی در صورتی که در سطح بین المللی انجام گیرد مؤثر خواهد بود تا اینکه توسط کشورهای مختلف تک تک و به صورت یکجانبه و بدون هماهنگی با سایر کشورها صورت پذیرد. اگرچه متن تعدادی موافقتنامه بین المللی تصویب گردیده بود ولی کشورهای بسیاری بر این عقیده بودند که نیاز به وجود ارگانی دائمی است که بتواند سایر اقدامات را هماهنگ و بر آنها اضافه نماید.
با توجه به این سابقه بر اساس کنفرانس بین المللی متشکله در ششم مارس 1948 در ژنو کنوانسیون سازمان دریانوردی مشورتی بین الدول به تصویب رسید و در سال 1958 لازم الاجرا گردید. بعدها توسط 7 اصلاحیه در سالهای 1964، 1965، 1975، 1977، 1979 و 1993 تغییراتی در آن انجام گرفت. مهمترین این تغییرات افزایش یک رکن اصلی در رابطه با کمک های فنی بخصوص به کشورهای در حال توسعه و تغییر نام آن به سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) و در اصلاحیه 1993 افزایش اعضای شورای آیمو از 32 به 40 کشور و ایجاد کمیته تسهیل می باشد. در حقیقت این سازمان بین المللی جزو یکی از آژانسهای تخصصی سازمان ملل متحد می باشد که بدواً ایجاد کنوانسیون را در سازمان ملل مورد تصویب قرار داده و سپس به کنفرانس بین المللی ژنو سال 1948 واگذار شده است. این اولین ارگان بین المللی بود که صرفاً اختصاص به مسائل دریایی داشت.
در دوره 10 ساله بین تصویب متن و لازم الاجرا شدن کنوانسیون در سال 1958 مشکلات دیگری در ارتباط با ایمنی توجه عموم را در سطح بین المللی به خود جلب نموده بود. یکی از مهمترین آنها تهدید آلودگی دریایی ناشی از کشتیها بویژه آلودگی ناشی از نفت بود که توسط کشتیهای تانکر حمل می شد. متن کنوانسیون بین المللی در این خصوص در سال 1954 مورد تصویب قرار گرفت و این چهار سال پیش از شکل گیری IMO بود. در ژانویه سال 1959 آیمو مسئولیت اداره امور و ارتقاء آن را تقبل نمود. از همان ابتدا، بهبود ایمنی دریانوردی و جلوگیری از آلودگی دریایی جزو مهمترین اهداف آیمو بوده است.
سازمان با بیش از 30 سازمان بین الدولی ارتباط رسمی دارد. همچنین به حدود 50 سازمان بین المللی غیر دولتی وضعیت مشورتی اعطا شده است و به آنها اجازه داده شده است که بعنوان ناظر در کار کمیته های مختلف شرکت نمایند. این سازمانها بعنوان نمایندگان طیف وسیعی از شرکتهای دریایی، حقوقی و محیط زیستی هستند و از طریق ارائه اطلاعات، اسناد و نظرات تخصصی در کار ارگانها و کمیته های مختلف سهم بسزایی بر عهده دارند. با این وجود، هیچیک از این سازمانها حق رای ندارند.
این سازمان در لندن واقع است و تنها سازمان تخصصی سازمان ملل متحد است که مقر آن انگلستان می باشد. نهاد اداره کننده آن، مجمع است که هر دو سال یکبار تشکیل جلسه می دهد. مجمع از 167 کشور عضو و دو عضو وابسته تشکیل یافته است. در فواصل بین جلسات مجمع، در حال حاضر شورایی متشکل از 40 دولت عضو که توسط مجمع انتخاب شده اند بعنوان نهاد اداره کننده آیمو انجام وظیفه می نماید



نظرات شما عزیزان:

خادمان بازماندگان جنگ
ساعت0:38---15 آبان 1392
سلام عليكم

با قدرداني از همراهي رسانه اي و اجرايي همه دلسوزان و خيرخواهان كه باعث پيشبرد اين طرح سراسري شد، به استحضار مي رساند؛

نخستين رونوشت تومار مطالبات حقوقی بازماندگان جنگ شامل رزمندگان، جنگ زدگان و ديگر آسيب ديدگان هشت سال تجاوز عراق به كشورمان، با ۳۵ هزار و ۳۱۹ امضای مستند (مرحله يكم شمارش برگه ها تا تاريخ ۲۲ مهر ۱۳۹۲) از روز چهارم آبان ماه جاری به يكايك مسؤولان دستگاه ها و نهادهای ذی ربط سپرده شد و از اين پس «جامعه بزرگ بازماندگان جنگ» منتظر رسيدگی جدی و اثربخش مسؤولان به حقوق، خسارات و بازماندگی های خود هستند.

به اميد آن كه گردانندگان كشور نگذارند «ستون ايثار و پايداری» فروريزد...

http://www.toomar92.ir


بی پروا
ساعت18:56---3 ارديبهشت 1391
با عرض سلام و خسته نباشید.
جناب دکتر به صورت اتفاقی به وبلاگ شما برخوردم. بنده مدت کوتاهی فرصت استفاده از شما را داشته ام. دوران خوبی بود.
هرچه سعی کردم تا وبلاگ شما را به وبلاگ خودم لینک نمایم، نشد و سایت پشتیبان من «بلاگفا» قبول نکرد.
به محض رفع اشکال وبلاگ شما را با افتخار لینک خواهم نمود.
موفق و موید باشید.


سيد ابراهيم دادگر
ساعت10:46---4 دی 1390
استاد ما به شما افتخار ميكنيم .

دانشجو
ساعت13:24---15 شهريور 1390
سلام عليكم بر استاد گرامي شما افتخار ما دانشجويان دانشگاه علوم قضايي هستيدموفق باشيد

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: دکتر مرتضی نجفی اسفاد ׀ تاریخ: یک شنبه 8 خرداد 1398برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , dr.najafiasfad.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com